كتاب الرفيق سيكو سيكو

كيرلس بهجت

الحب والعلاقات

كتاب الرفيق سيكو سيكو للمؤلف كيرلس بهجت  مفيش أروش من كتاب اسمه (سيكو سيكو) عشان يعبر عن محتوى مزعج و مقلق وسط مجتمع بيهاب أى حاجة غريبة ويترجمها على أنها قلة أدب و سفالة.. مع إني شخصيا مش عارف إيه ال(سيكو سيكو) ده؟!! و ليه ممكن فعلا يعمل كل ده؟!!.. بس هي قصة تعصب و أحكام مسبقة.. بنرفض و

  نهاجم أى حاجة مش مألوفة بالنسبة لنا، زي الإنسان الأول لما كان بيتعامل مع النار أو الظواهر الطبيعية الغريبة.. و اللي مع التطور و العلم قدر يستوعب كل الحاجات ديه و عرف يتعامل معاها و يستفيد منها.. فالكتاب ده رسالته إنك تحاول تعيد تفكيرك في حاجات ممكن تبقى منطقية و عقلانية بس قلقك مانعك تطلعها للنور و هلعك مقيدك تناقشها بصوت عالي مع نفسك.. الحب, الصداقة, الجنس, العلاقات العاطفية.. أغلبها مواضيع مش عارفين نوصل فيها لقناعات واضحة أو إدراكات دقيقة.. لغاية ما بقينا مشوهين و بنأذي بعض بتشوهاتنا ديه.. بقينا نقدس الكراهية و نصفق للجهل.. بقينا غرقانين في الكبت، مربوطين في زنازين الخضوع و القهر..بقينا إحنا نفسنا..سيكو سيكو..!  

شارك الكتاب مع اصدقائك

2023-09-10

كيرلس هدفه من الكتاب هو تدمير المجتمع ونشر الانحلال الخلقي ويحاول نشر الزنا في المجتمع لازم تتم محاكمته لانه بيحرض علي الفجور قال مثلا صفحه «٦»"الصراحة في كل حته في العالم فيه friends with benefitsبس الفكرة إن الطريقة مختلفة, فالـ friends with benefits أو حسب الترجمة الحرفية (أصدقاء بمنفعة) هو يصطلح اللي بيوصف شكل علاقة قايمة بين أي ولد وأي بنت أصحاب مسموح فيها رسة الجنس بس بشرط إنه يكون من غير حب..! بمعني إن أنا كشاب عندي شوية هرمونات فارطة وإنتي كأنثى عندك شوية هرمونات فارطة نواجه بعض بصراحة ناول نشوف حل لهرموناتنا اللي ملهاش كبير ديه.. وده يكون من خلال علاقة صداقة ومن غير لف ولا دوران، ولا أفضل أمثل عليكي إني بأحبك عشان أوصل لكده، ولا ، تفضلي تحوري عليا عشان إنتي من جواكي عاوزه كده, إنما هوب يلا بينا نقلب وار ده في ساعة زمن وكل واحد يروح لحاله, واللي على الرغم من حيوانية الفكرة اطها على المستوى الأخلاقي وتجريدها لجوهر الإنسان من أي حاجة وتلخيص وجوده في جسمه، إلا أنها من بعيد ممكن تبان منطقية لو فكرنا فيها بهدوء..

حنلاقيها مصلحة مشتركة ومتعة للطرفين..."
انتهي الاقتباس
وبيقول في نفس الصفحه ان مجتمعنا بيدعي التدين والاخلاق.
احذروا من الكتاب ده وحاسبوا صاحبه